Les retallades en l’educació inclusiva afecten el personal de suport a les escoles catalanes
L’escola inclusiva és un model educatiu que busca garantir el dret a una educació de qualitat per a tot l’alumnat, especialment per a aquells amb necessitats educatives especials. Per a això, es requereix d’un personal de suport adequat, que inclou als vetlladors, vetlladores i personal d’infermeria.
No obstant això, aquest personal de suport s’ha vist afectat per les retallades pressupostàries des del 2019. Molts centres educatius denuncien que L’Administració ha decidit cobrir moltes de les necessitats educatives especials, durant l’horari escolar, contractant cuidadors que són aliens al Departament d’Educació, amb contractes precaris i per hores, mitjançant empreses privades, que es beneficien d’això. Aquests cuidadors i cuidadores, no sols realitzen funcions pròpies del personal d’atenció educativa, sinó que a més fan funcions que corresponen a professionals de la salut com serien els i les infermeres escolars, una figura que encara no s’ha incorporat a gaires centres del país. A més, aquest curs, s’han reduït les hores, de manera que l’alumnat està en pitjors condicions i menys atès que abans, atentant contra l’aplicació el DECRET 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
Segons una entrevista TV3 del 25 de setembre de 2023 a Laia Asso, directora general d’Educació Inclusiva, aquesta important davallada atencional és deguda a una partida pressupostària tancada on ja s’han esgotat els recursos per aquest curs escolar:
“Durant el curs no podrem augmentar les hores de monitoratge de suport. Hem esgotat el pressupost.”
Però tot i aquesta afirmació, el Departament continua embolicant-se amb la seva mentida, publicant gràfiques poc realistes com aquesta:
Si això fos cert…. on estan aquests diners? Per casualitat no s’hauran malgastat en vals de 50€, 70€ i 100€ per avançar les compres nadalenques o d’algun aniversari pendent? Deixeu-me que obri aquest meló…
En conclusió, l’escola inclusiva de la que tant es parla no té prou recursos per incloure i donar l’oportunitat a tothom per igual. Les hores del personal de suport a les aules ordinàries i als centres d’Educació Especial s’han reduït fins al punt que alguns nens i nenes amb necessitats importants (tant físiques con psicològiques o maduratives), a mitjans de novembre, no saben si tendran o no aquest acompanyament tant necessari.
L’educació inclusiva és un dret i una possibilitat per a crear una societat més equitativa, cooperativa i participativa. Per aquest motiu, és fonamental lluitar per ella i preservar-la de les reduccions que la posen en perill. No deixem que uns pocs decideixin pels drets de molts.
#Mapikaze